Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

7 Temmuz 2014 Pazartesi

Whatsapp alındı ama neden?






Bas Kruijssen, MİDEM blogunda yazdığı makalede Whatsapp’ın 19 Milyar Dolar’a Facebook tarafından satın alınmasını müzik endüstrisi açısından ele almış. Bana da ilginç geldiği için makaleden notlar ve kendi düşüncelerimle harmanlayarak bloguma taşıyorum, hayırlı uğurlu olsun! :)


Öncelikle Kruijssen bir sabah Facebook’a girdiğinde aldığı mesajla konuya başlıyor ve işin özü de bu bence. Facebook tarafından gönderilen “hesabınızı güvenlik altına almak için telefon numaranızı ekleyiniz” mesajı karşısına çıkıyor. Biliyorsunuzdur, son dönemlerde zaten Facebook Messenger kullanırken yukarıda bir telefon ikonu var ve cep telefonunuzdan facetime gibi arama yapabiliyorsunuz.

Burada “hesapların güvenceye alınması” üçüncül-dördüncül amaç aslında! Asıl istenilen bilgi, bilgi ve daha çok bilgi. Sizin hakkınızda ne kadar çok dataya erişilebiliyorsa, işte siz küresel kapitalizmin araçları için o kadar “verimli bir müşteri” haline geliyorsunuz. İşte Kruijssen de Whatsapp’ı bu bağlamda değerlendiriyor.

450 Milyon kullanıcısı olan Whatsapp, çoğunlukla gençlere hitap ediyor. Gerçek zamanlı bir mesajlaşma platformu ve reklamsız çalışıyor. Bu nedenle, günümüzde bizim ülkemizde SMS’in yerini almış durumda! Normal bir kullanıcıdan yılda ortalama bir Dolar gibi bir fiyat alınsa, 19 Milyar Doların geri kazanımı için ne kadar bir kitleye ulaşılması gerektiğini hemen hesaplamışsınızdır, ki üstüne, Facebook Whatsapp’ın ücretsiz kalmaya devam edeceğini ilan etti (en azından bizim ülkemizde böyle). Yani ekonomik geri dönüşü hesaplanan bir yatırım değil Whatsapp. Hatta bunlara ilave olarak Facebook’un hali hazırda kendi “instant messaging service”nin olduğunu belirteyim ki tam tuz biber olsun!

Öncelikle imaj her şeyden önce geliyor bu devirde. Facebook isen her şeye muktedir olabileceğine dair bir algı yaratman en önemlisi! Zamanında hiç yanlış yatırım yapmadılar mı, tabii ki sürüsüyle… Fakat böylesi bir dünya devi kapitalist şirket için insanların gözündeki algı her zaman ön planda. Whatsapp’ı da satın alırım, onu da, bunu da…

Gelelim, bilgi toplama hikayesine. Whatsapp’ta arkadaşınızla bir grup ya da bir konser hakkında yazışırken Facebook sayfanızda karşınıza o grupla ilgili bir reklam çıktığını düşünün. Kapitalistler için bundan daha hedef kitleye odaklı tanıtım olabilir mi? İşte arkadaşlar bunu hedeflemekteler! Pazarlama dünyasında daha janjanlı ismi; “nihai kullanıcı deneyimi” olmaktaymış :)

Burada “gizlilik” ve “özel hayatın mahremiyeti” gibi global demokratik kuralların hiçe sayıldığını ve sayılmaya devam edeceğini vurgulamama gerek var mı acaba?


0 yorum:

Yorum Gönder

 
Blogger Templates