Billboard, Billboard 200 listesi için değerlendirme sistemine
online dinlemeleri (streaming) de ekleyeceğini açıkladı. “Sadece geçen yıl online dinleme platformlarına üyelik sayılarındaki artışa bir baktığınızda bile bunların rüştünü ispatladıklarını görebilirsiniz, artık bize de hamle yapmak düşüyor", şeklinde konuştu Billboard’dan Bill Werde.
2012 yılına kadar geri götürülecek bu yeni değerlendirme usulünde,
albüm satışları yine en büyük katsayıyı sağlayacak gibi. Billboard da yaptığı
açıklamada yeni formülün büyük kırılmalara yol açmayacağını tahmin ettiklerini
belirtiyor. En fazla bazı şarkıların birkaç basamak yükselip/düşmesi
yaşanabilirmiş. Hemen belirtelim Maroon 5 bundan avantaj sağlayacaklar
arasında!
Fakat ilerleyen süreçte internet bazlı dinleme platformlarının bu
albüm satış değerlerini geçebileceği de belirtiliyor.
Billboard yaptığı açıklamada, her 1500 dinlemeyi 1 albüm satışıyla
eşitlemeyi planladığını ifade etti. Zaten sistemde online bazlı single
satışları daha evvel ilave edilmişti, her 10 single şarkı satışı 1 albüm
satışına tekabül ediyordu.
Billboard’u bu metrik sistem değerlendirmesine iten nedenler Billboard
Veri Değerlendirmeleri Başkan Yrd. Silvio Pietroluongo’ya göre oldukça mantıklı
gözüküyor. Pietroluongo, albüm satışlarının günümüzde ilk tepki, ilk izlenim
olarak algılanabileceğini ve neredeyse ilk haftanın sonunda bu satışların büyük
bir düşüşe geçtiğini vurguluyor. Online dinlemeler ise müzik eserlerinin daha
uzun süreler revaçta kalabildiğini ortaya koymakta. “Bir albümü alan kişi belki
onu bir iki defa dinliyor fakat içlerinden bir şarkıyı 100 kez dinleyebiliyor”
diye ekliyor Pietroluongo
Listeyi hazırlarken en çok Nielsen's datalarından yararlanan Billboard, onların yaptığı
anketlerden de oldukça etkilenmiş görünüyor. Çünkü Nielsen’s, anketlerde müzik
fanlarının yüzde 80’inin son altı ay içinde en az bir defa online müzik dinlediklerini açıklıyor!
Aslında bu streaming savaşları son zamanlarda müzik endüstrisinde
büyük çalkantılara yol açmakta. Taylor Swift örneğiyle iyice gündeme oturan
streaming meselesi, esasında endüstrinin yeni bir dönüşüme giriş sürecinin
sancılarından ibaret (Taylor Swift’in bu konu hakkındaki Yahoo röportajına
ulaşmak için tıklayın).
Artık müziğin ticari bir değer olmasının muhteviyatı değişiyor
sanki. Evet, müzik üreticileri hala üretimlerinden para kazanabilecekler fakat
artık bunun ödeme yöntemlerinde değişim söz konusu. Online dinleme
platformlarının –Spotify öncülüğünde- bedava müzik dinleme altyapılarını
hızlandırmaları veya aylık aboneliklerle sınırsız müzik dinleme olanaklarının
sunulması elbette albüm satışlarını dibe çekiyor. Bununla birlikte bu
platformların reklam döngüleriyle artık müzik endüstrisinin yeni bir beslenme
alanı ortaya çıktığı günlerdeyiz. İşte tartışmalarda da bu konu anahtar
konumda. Çünkü nemalarda düşüş mevzu bahis!
Bu dev platformların müzik endüstrisini bir yöne doğru yöneltme
girişimleri “müziğin acaba nihai kullanıcıya artık ücretsiz mi olacağı” tartışmalarını
alevlendiriyor. Taylor Swift de böyle bir ortamda tüm müzik ürünlerini
streaming platformlarından çektiğini açıklamıştı geçenlerde.
Beyonce de, en son albümünde adeta “global album release day”
mevzusuna takarak tüm online piyasalarda ve müzik marketlerde albümün aynı
zaman diliminde satışa sunulmasını organize ederek satış rakamlarını son
yıllarda pek rastlanmayan oranlara yükseltebilmişti. Zaten bunun hemen
akabinde, endüstri içindekiler dünya çapında ortak albüm çıkış günleri
oluşturulması girişimlerine başlamışlardı. “Bunda başarılı olundu mu?”, bunu
bir başka yazımda anlatmaya çalışayım ama di mi? :)
Taylor Swift’in tepkisi olumlu bir geri dönüş sağladı mı bilinmez
ama Billboard’ın online dinlemeleri de Billboard 200 listesine ekleyeceğini
açıklaması artık dünyadaki gidişatı daha netleştiriyor sevgili müzik
üreticileri…
Haberle ilgili metin için tıklayabilirsiniz.
0 yorum:
Yorum Gönder